wtorek, 8 września 2015

Piosenki inspirowane filmami - zestawienie najlepszych(?) 15 utworów

Na początek ogłoszenie parafialne. Biję się w piersi, gdyż zaniedbałem muzyczną rubrykę "Wpadło w ucho". Powodem nie jest to, że przestałem oglądać filmy, ale po prostu spotkałem się z nadmiarem dobrych soundtracków i mam problem z ostateczną selekcją. Ale w tym miesiącu już powinien pojawić się kolejny odcinek z serii. Natomiast w ramach rekompensaty zarzucam 15 najciekawszych piosenek inspirowanych filmami. Zapraszam do słuchania i (krótkiego) czytania.



Jak powszechnie wiadomo artyści z różnych dziedzin sztuki wzajemnie się inspirują. Nie powinno być również zdziwieniem, że muzycy oglądają filmy, a te potrafią mieć wpływ na każdego. Prezentuję więc piętnaście najlepszych piosenek, na których powstanie wpływ miał konkretny film. Poniższe zestawienie utworów ułożone jest w kolejności alfabetycznej.

„Afterlife” – Arcade Fire

W jednym z wywiadów frontman zespołu Win Butler zdradził, iż wśród inspiracji albumu „Reflektor” znalazł się „Czarny Orfeusz” - laureat Oscara(film nieanglojęzyczny) i Złotej Palmy. Film w reżyserii Camusa jest uwspółcześnioną reinterpretacją antycznego mitu o Orfeuszu i Eurydyce i pomógł kanadyjskiemu zespołowi przy tekstach o śmierci, izolacji i depresji. Bezpośrednio do filmu na albumie nawiązują np. „It’s never over (Oh Orpheus)”, „Awful Sound (Oh Euredice)”, lecz jako reprezentanta wybrałem „Afterlife”, którego klip tekstowy zmontowano ze scen pochodzących z filmu Camusa.

„Bury Me Alive” – We Are The Fallen

Jak można się dowiedzieć amerykański zespół pewnego wieczora oglądał horror „Drag Me to Hell” Sama Raimiego. Zachwyceni byli szczególnie końcowymi wydarzeniami w filmie i to one stanowiły siłę napędową do powstania piosenki i ostatecznego tytułu utworu.

„Carlotta Valdez” – Harvey Danger

Fani Hitchcocka zapewne bez trudu odgadną o jaki film chodzi. Tym mniej obeznanym należy wyjaśnić, iż to imię i nazwisko pochodzi z filmu „Zawrót główy”. Tekst piosenki to właściwie dosłowny opis fabuły, lecz nazwy postaci z filmu zastąpiono imionami aktorów (Jimmy Stewart i Kim Novak). Również sam tytuł jest wielokrotnie powtarzany, niczym refren.

”Clint Eastwood” – Gorillaz

Muzycy z Gorillaz są fanami amerykańskiego aktora oraz westernów z jego udziałem. W piosence da się usłyszeć słynny temat muzyczny Ennio Morricone z „Dobrego, złego i brzydkiego”, a w jednym wersie cytują zdanie z filmu wypowiedziane przez Eastwooda „I got sunshine in a bag”.

„Debaser” – Pixies

Inspirację dla piosenki stanowił surrealistyczny film Luisa Bunuela i Salvadora Daliego „Pies Andaluzyjski”. Frontman Pixies Black Francis śpiewa więc, że owładnął nim film, w którym krojona jest gałka oczna (scena z początku filmu), a refren stanowi  „Un chien andalusia”, czyli zniekształcona oryginalna francuska nazwa filmu „Un chien andalou”.

”Disco Inferno” – The Trammps

Autorzy piosenki Ron Kersey oraz Leroy Green przyznali, że inspiracją dla piosenki był film katastroficzny „Płonący wieżowiec”, a konkretniej scena, gdy płonęła dyskoteka ulokowana na ostatnich piętrach budynku. Stąd właśnie „Piekielna dyskoteka”.

”Gold Guns Girls” – Metric

Liderka zespołu Emily Haines przyznała, że inspirację dla tekstu piosenki stanowił słynny gangsterski film Briana De Palmy „Człowiek z blizną”, a szczególnie zawarte w nim motywy chciwości.

„Moonlight Shadow” – Mike Oldfield i Maggie Reilly

Inspirację dla brytyjskiego multiinstrumentalisty stanowił film biograficzny o słynnym magiku Houdinim. Był to „Houdini” z Tonym Curtisem w roli głównej.

„Mrs. Robinson” – Simon & Garfunkel

Mike Nichols był zafascynowany muzycznym duetem i zlecił im napisanie soundtracku do filmu „Absolwent”. Jak się okazuje piosenka na początku nazywała się „Mrs. Roosevelt” i w ogóle nie miała się znaleźć w filmie. Nichols nie był zadowolony z efektów pracy duetu, więc ci zagrali mu wstępną wersję piosenki zmieniając Panią Roosvelt na Panią Robinson. Reżyser był zachwycony, tak jak każdy kto poznał ten utwór.

„Night Time, My Time” – Sky Ferreira

Tytuł piosenki oraz całego albumu to cytat z Laury Palmer, bohaterki “Twin Peaks: Fire Walk With Me” Davida Lyncha. Teledysk również stanowi hołd dla Lyncha oraz Laury Palmer. W ramach ciekawostki można dodać, iż Sky Ferreira próbuje również rozwijać karierę aktorską i wystąpiła m.in. w „Green Inferno” Eli’ego Rotha.

„Pretty Baby” – Blondie

Piosenka to oda do Brooke Shields, odtwórczyni kontrowersyjnej roli w skandalizującym filmie “Ślicznotka” Louisa Malle. Natomiast film wziął tytuł od innej piosenki. Prawdziwy artystyczny recykling.

„Psycho Killer” – Talking Heads

Wokalistę Talking Heads Davida Byrne’a często porównywano z wyglądu do Normana Batesa, bohatera “Psychozy” Hitchcocka. Muzyk postanowił więc skatalizować te pogłoski i stworzył niniejszą piosenkę.

“Scars” – Papa Roach

Piosenkę zbudowano na zdaniu – „Our scars remind me that the past is real” - wypowiedzianym przez najsłynniejszego kinowego kanibala Hannibala Lectera w filmie “Czerwony Smok”.

„The Edge of Glory” – Lady Gaga

Ekscentryczna wokalistka w wywiadach zdradziła, iż szczególnym uwielbieniem darzy filmy o Rockym Balboa, a odtwarzany przez Stallone’a bohater jest jej ideałem mężczyzny. Piosenka powstała po śmierci jej dziadka i opowiada o sytuacji, gdy na łożu śmierci ktoś ocenia swoje życie w kategorii zwycięstwa, to jest się niczym Rocky wbiegający sprintem po schodach.

“The Number of The Beast” – Iron Maiden


Dla Iron Maiden wiele filmów stanowiło inspirację dla piosenek i można by stworzyć osobne zestawienie. Aby dać szansę pozostałym zespołom wybrałem tylko jeden utwór. W przypadku „The Number of The Beast” źródłem natchnienia był koszmar senny Steve’a Harrisa po obejrzeniu „Omena 2”.

2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...